A kényelmünk visz a vesztünkbe: az interneten gyorsan akarunk lecsapni egy-egy jó ajánlatra és nem törődünk a biztonsággal – ennek köszönhetően újra gyorsan emelkedik a bankkártyás csalások aránya és az az összeg is, amit az ügyfelek a visszaélésekben elvesztenek. Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint néhány lépéssel biztonságossá tudjuk tenni az internetes vásárlásainkat.
Korábbi éltanulóból az elmúlt hónapokban a középmezőnybe esett vissza Magyarország a bankkártyás a csalásokban elszenvedett kár tekintetében. Míg a statisztikák szerint a korábbi években hazánk rendre dobogós helyen végzett a bankkártyás fizetések biztonsága tekintetében – köszönhetően például a világon először nálunk bevezetett sms-kontrollnak -, addig az elmúlt hónapokban romlott a helyzet.
8 milliárd forint a kár
A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint az elmúlt év során elkövetett bankkártyás visszaélések száma meghaladta a 182 ezret, a csalások során több, mint 8 milliárd forintot szereztek meg a bankkártyacsalók. Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint egyetlen év alatt ötödével nőtt a sikeres visszaélések száma, ám ennél is aggasztóbb hogy a kárérték lényegében megduplázódott. Bár az egy visszaélésre jutó kárösszeg továbbra is eltörpül az átutalásos károk esetében egy visszaélésre jutó 1,5 millió forinthoz képest, a szakértő szerint figyelmeztető, hogy a tavalyi év második felében egy-egy sikeres bankkártyás csalás esetén már több mint ötvenezer forinttal rövidítették meg csalók az ügyfeleket. Ez az érték 2021-ben még csak 20 ezer forint volt.
Leáldozott a zsebtolvajoknak
A bankkártyás csalások több mint háromnegyedét az interneten megszerzett bankkártya adatok felhasználásával indítják a csalók. Gergely Péter szerint lényegében eltűnt a bankkártyák vagy azok adatainak fizikai módon megszerző bűnözői kör, hiszen az interneten való adatszerzésért nem kell készpénzkiadó ATM-automatákat vagy kártyaelfogadó terminálokat manipulálni, pénztárcákat megszerezni, ahol sokkal nagyobb a lebukás veszélye.
Óvatosan a keleti webshopokkal
A BiztosDöntés.hu szakértője szerint sajnálatosan az internetes vásárlási szokásaink tehetők leginkább felelőssé azért, hogy a bankkártyás visszaélésekben ez a növekedés bekövetkezett. Gergely Péter arra hívja fel a figyelmet, hogy a magyarok is előszeretettel vásárolnak már olyan jellemzően távol keleti webáruházakból, amelyek rendkívül olcsó áraikkal könnyen elnyerik az ügyfelek bizalmát. A gondot a szakértő szerint az jelenti, hogy ezeknél a nem európai webáruházaknál nem kötelező alkalmazni a fő biztonsági elemet, a kétfaktoros ügyfél-hitelesítést.
A kontinensünkön belül ennek a megoldásnak köszönhetően bankkártya adataink megadása önmagában nem elegendő ahhoz, hogy az online térben fizetési tranzakciót indítsunk, ahhoz valamilyen egyéb módon további engedélyt kell adnunk a tranzakció külön egyedi jóváhagyásával. Az elmúlt években az online csalások visszaesését maximális mértékben segítette ez a kétfaktoros ügyfél-hitelesítés, ám a netes fizetési szokások változásával, azzal, hogy az internet segítségével bárhol fizethetünk, ez sokkal kevésbé véd bennünket.
Ne mentsük el a kártyaadatokat!
Fontos arra is felhívni a figyelmet – folytatta a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője, hogy a túlzott kényelmünk is okozhatja a vesztünket. Sajnálatos módon az ügyfelek egyre nagyobb arányban adják meg bankkártya adataikat egy-egy webshopnak azért, hogy a következő vásárlás esetén ne kelljen bíbelődniük a bankkártya adatok bevitelével. A problémát a szakértő szerint az jelenti, hogy ebben az esetben ezeket a szenzitív adatokat egy ismeretlen webshopra, vagy annak a bankkártyás tranzakciókat felügyelő szolgáltatójára bízzuk. Ha az adatok őrzése nem a legszigorúbb szabvánnyal történik, akkor a bankkártya adatok feltörhetőek lehetnek. A csalók pedig előszeretettel támadják ezeket az adatbázisokat azért, hogy onnan adatokat szerezzenek.
A figyelmetlenségnek, kényelmünknek komoly ára van: a bankkártyás visszaélések esetében dinamikusan növekszik az az érték, amelyet végül is mi, a számlatulajdonosok vagyunk kénytelenek kifizetni. Míg korábban a kártyás visszaélések elenyésző hányadát, 8-10 százalékát kellett, hogy az ügyfelek fizessék, az elmúlt év végén ez az arány már a 70 százalékot is meghaladta.
Gergely Péter szerint nagyon fontos épp ezért, hogy lehetőség szerint ne mentsük el a bankkártya adatainkat külföldi webáruházak honlapjain, nem európai webáruházak esetén pedig használjunk olyan fizetési módot, amely azt garantálja hogy a fizetéshez kiadott adatainkat nem lehet felhasználni.
Van megoldás a biztonságos netes fizetésre
A hazai bankok jó része kínál az ügyfeleinek virtuális bankkártyát, ami csak az online térben használható. Ezekre a vásárlás előtt vezethetjük át azt az összeget, amelyet el akarunk költeni a webshopokban, így biztosítva azt, hogy a csalók a bankkártya megszerzett adataival sem tudnak hozzáférni a számlánkon tartott további pénzünkhöz.
A BiztosDöntés.hu szakértője emellett arra hívja fel a figyelmet, hogy itthon a CIB és a Revolut pedig már olyan egyszer használatos bankkártyákat is kínál, ahol minden egyes bankkártya tranzakcióhoz egyszer használatos virtuális kártyát igényelhetünk. Ebben az esetben már annak a veszélye sem áll fenn, hogy a webes kártya adatait a későbbiekben felhasználva csalók hozzáférjenek a virtuális kártyához tartozó pénzösszeghez is.
De ugyanígy védhet az Erste Bank és az OTP Bank külön internetkártya megoldása – itt az egyedi kártyalimit, illetve az elkülönített egyenleg segíthet. Több banknál az ügyfél ingyen lezárva tarthatja a kártyáját két kártyahasználat között (blokkolás), amivel mindenféle csalás próbálkozást eleve kivéd. Ilyen megoldást a Gránit, Erste, K&H, MBH, Raiffeisen és UniCredit bankok kínálnak. Végül létezik egy földrajzi korlátozási lehetőség, illetve külön internetes tranzakciók tiltásának lehetősége is a CIB, OTP és Revolut bankoknál.
Irányt mutatunk a világban – További friss híreket talál az eMentor.hu főoldalán! Kövesse a technológiai híreket és csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!