Elgondolkodott már azon, hogy egy defekt milyen váratlan helyzetet teremthet az úton? Az autós közlekedők jól tudják, hogy egy hirtelen jött defekt nemcsak bosszantó, hanem veszélyes is lehet, különösen nagy sebességnél.
Éppen ezért lényeges, hogy tisztában legyünk azzal, hogyan reagáljunk egy ilyen szituációban higgadtan és szakszerűen.
Mi történik a profi defektjavítás során?
A helyszíni defektjavítás célja, hogy az abroncs újra biztonságosan használható legyen. A mobil gumis szakember először alaposan megvizsgálja a gumi állapotát, ellenőrzi a futófelületet, az oldalfalat, a kopás jeleit, valamint az abroncs gyártási számát.
A mobil szervizeszközökkel történő szerelés során leszerelik az abroncsot, és belülről javítják egy speciális folttechnikával. Ez nem egyszerű „bedugó” módszer, hanem egy hosszú távra szóló megoldás. A centrírozás és a nyomás ellenőrzése is fontos része a lépéseknek, hiszen így elkerülhető a gumi egyenetlen kopása vagy a vibráció.
Gyakran hallani, hogy a defektspray jó gyorsjavítás mivel az átmenetileg segít a hibás gumin. Azonban nem pótolja a szakszerű belső tömítést, és hosszú távon gondokat okozhat a szelepnél. Csak arra szolgál, hogy a járművel egy biztonságos helyre juthasson, ahol további teljes körű vizsgálatra kerülhet sor.
Mit tegyünk, ha hirtelen defektet kapunk?
Amikor azt érzi, hogy a gumi nyomást veszít, a legelső lépés, amit tennie kell, hogy csökkenti a sebességet, és biztonságos helyre félrehúzódik az út szélén. Ideális esetben ezt egy egyenes, sima felületű részre, például leállósávba vagy parkolóba.
Mindig kapcsolja be a vészvillogót, és helyezze ki az elakadásjelző háromszöget, autópályán ezt 150–200 méterre tegye az autótól. Ne folytassa a vezetést leeresztett gumival, hiszen így nemcsak a felnit és a futóművet károsíthatja, hanem a gumit is használhatatlanná teheti.
Mielőtt bármit cselekszik, érdemes alaposan felmérnie a helyzetet. Ha idegen tárgy, például egy szög vagy csavar van a futófelületen, hagyja ott, ahol van. Ezzel megakadályozhatja, hogy a levegő teljesen elillanjon.
A legtöbb futófelületi lyuk szerencsére javítható, de vannak esetek, amikor elkerülhetetlen az abroncs cseréje. Ha az oldalfalon sérülés, repedés vagy dudor látható, akkor a teljes abroncs cseréjére van szükség. Ugyanez igaz, ha a szakadás vagy vágás túl mély.
Miként kerülhetjük el a jövőbeni defekteket?
Az abroncsok nyomását havonta egyszer, de minden hosszabb út előtt ellenőrizni kell, mivel a megfelelő légnyomás növeli a gumi élettartamát. Minőségi szelepekkel és sapkákkal elkerülhetők a nyomásvesztések, különösen az érzékeny TPMS (guminyomás érzékelő rendszer) esetében. Emellett az időben elvégzett szezonális gumicsere is nagy jelentőséggel bír, mert az elöregedett abroncsok gyorsabban sérülnek.
Még ha a legnagyobb óvatossággal közlekedik is, előfordulhat, hogy szögekbe vagy törmelékbe hajt. A rendszeres centrírozás és a futómű beállítása is hozzájárul az egyenletes terheléshez, ami tovább csökkenti a defekt esélyét.
A mobil defekt javítás már jóval elterjedtebb, mint korábban volt. Olyan cégekkel, mint a Top Mobil Gumiszerviz, helyszíni segítséggel gyors és hatékony szolgáltatás érhető el, amely során teljes körűen felmérik az abroncs állapotát, és szakszerű javítást végeznek helyben.
Irányt mutatunk a világban – További friss híreket talál az eMentor.hu főoldalán! Kövesse a technológiai híreket és csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!










































