vasárnap , 9 március 2025
Kezdőlap Tudomány Hogyan kommunikáljunk a Z generációval a munkahelyeken?
Tudomány

Hogyan kommunikáljunk a Z generációval a munkahelyeken?

28
Z generációs kommunikáció

A vállalat ügyeiről tájékoztatott munkatársak átlagosan 64%-kal elégedettebbek, a bizonytalanság és az egyirányú kommunikáció azonban az első 4 ok egyike, amiért egy dolgozó munkahelyet vált. Ugyanezek a tényezők a Z generációs, tehát huszonéves korosztályban sokkal fontosabbak egy frissen készült tanulmány szerint.

Számos, gyakran negatív sztereotípia kering a legfiatalabb munkavállalókkal kapcsolatban, ami eleve megnehezíti a hatékony közös munkát. A Z generációnak, tehát nagyjából a kora huszonéves korosztálynak teljesen más prioritásai és szemlélete van. Sokkal öntudatosabbak, de egyúttal kreatívabbak is. A tekintélytisztelet nem magától értetődő, hanem ki kell érdemelni, az pedig természetes számukra, hogy kikérik a véleményüket az őket érintő kérdésekben, informálódni akarnak a cégnél történtekről ‒ vezette fel a témát Czinger Erik, az egyebek között céges belső kommunikációs hálózatokat működtető Munipolis hazai vezetője.

A cég frissen készült tanulmánya szerint a dolgozók 64%-kal elégedettebbek, ha folyamatosan tájékozódni tudnak, tájékoztatva vannak a cég ügyeiről, ha pedig megkérdezik, vagy szabadon hallathatják véleményüket az őket érintő kérdésekben, az szintén 25%-kal növeli az elégedettséget és a lojalitást. Természetesen ezek a számok nem adódnak össze, csak az egyes területek fontosságát mutatják. Ehhez képest a kizárólag egyirányú kommunikáció és az utasításos rendszer az első 4 ok egyike, amiért a dolgozók munkahelyet váltanak. Ez az összes munkaerő átlaga, a kora 20-on éves, „Z” generációnak hívott korosztályra mindez sokszorosan érvényes, nyilván kivételekkel ‒ mutatott rá a vezető.

Mindenki értékeli, ha egyenrangúként kezelik, „emberszámba” veszik a munkahelyén, a „Z”-hez tartozó embereket pedig már nem úgy nevelték, hogy hosszabban eltűrjék ennek hiányát. A másik meghatározó tulajdonsága a korosztálynak, hogy folyamatosan, 0-24-ben online van. Számukra a telefon és az online tér nem egy kommunikációs csatorna a sok közül, hanem a kizárólagos, talán a személyes beszélgetésen kívül. Ezért, ha bármit tudatni szeretnénk egy fiatal munkavállalóval, azt jobb, ha a telefonjára küldjük, ha pedig kíváncsiak vagyunk a véleményére ‒ és nincs mód mindegyikükkel egyenként beszélgetni, meg kell teremteni a módját, hogy telefonon reagáljon a témára. Lehet ezen élcelődni, ellenállni a trendnek, de szinte értelmetlen és biztosan nem hatékony, főleg, hogy nagyon egyszerű hozzá alkalmazkodni.

Természetesen a mérleg másik serpenyője sem üres. A „Z” generáció már ritkán akarja mereven elválasztani, „egyensúlyt teremteni” a munka és a magánélet között, inkább integrálni szeretné a kettőt. Nem gond számukra, ha hétvégén vagy este kell valamit megcsinálni, feltéve, ha a munkahelynek sem gond, ha nap közben kell valamilyen magánügyet intézni. Mindennek feltétele az is, hogy lássák a munka értelmét, azonosuljanak a vállalat céljaival, legyen helye az önmegvalósításnak abban, amit csinálnak. Nem kell, hogy ez nagyon magasztos vagy globális cél legyen, csak belátható és valós. Ha egy munkahely igyekszik megfelelni ezeknek a nem is ördögtől való elvárásoknak, cserébe friss, kreatív látásmódot, szabadon áramló, építő ötleteket és komoly, inkább feladatalapú, mint időben kimért teljesítményt kaphat.

A belső kommunikáció digitalizálása, rendszeressé és kétirányúvá alakítása, különösen nagyjából 100 fő munkavállaló felett már nemcsak célszerű, hanem ahogy a „Z” generáció egyre fontosabbá válik a munka világában, szinte „kötelező” is lesz ‒ összegezte Czinger Erik. Ha hozzátesszük, hogy az okos belső kommunikációs hálózatot a kérdőívektől az oktatáson át rengeteg mindenre használhatjuk és akár szegmentáltan is megszólíthatjuk vele a munkatársakat, az ezzel járó feladatok eltörpülnek a hozadékok mellett, különösen a mai szakemberhiány és toborzási nehézségek fényében.


Irányt mutatunk a világban – További friss híreket talál az eMentor.hu főoldalán! Kövesse a technológiai híreket és csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Kapcsolódó cikkek

A Festo centenáriumát ünnepli – 100 év mozgásban!

A családi tulajdonban lévő vállalat a kezdetektől fogva az innováció révén teremt...

A szaharai porviharok miatt kevesebb energiát termelhetnek az itthoni napelemek

Egyre többször és egyre nagyobb mennyiségben érik el Magyarországot is a Szaharából...

Lenyűgöző Einstein-gyűrűt fedezett fel a Euclid űrtávcső

Az Európai Űrügynökség (ESA) Euclid űrteleszkópja az Univerzum eddigi legnagyobb térképének elkészítésén...

Hogyan zajlik az alkohol lebontása?

Valószínűleg igen sokan vannak azok, akik már megtapasztalták, milyen egy hosszabbra nyúlt...