Minden vállalkozásnak, egyéni vállalkozónak alaposan át kell gondolnia, hogy melyik konstrukció az ideális a cég pénzügyei szempontjából egy vagy több új autó beszerzésénél.
Amikor a vállalkozásunkban tervezünk autót beszerezni, akkor sok pontot kell mérlegelni. Az egyösszegű vásárlásnál a teljes vételár azonnal terhelheti a cég mérlegét, ezért ezt akkor célszerű választani, ha rendelkezésre áll elegendő likvid tőke, amit másra nem tervezünk felhasználni – olvasható a Next Auto cikkében.
A hitelfelvétel egy másik opció, de ezt általában magáncélokra ajánlott igénybe venni. Egyéni vállalkozóként vagy mikrovállalkozás tulajdonosaként akadály lehet, hogy nem megfelelő a hitelképességünk.
A „készpénzes” vásárlással szemben azonban a magánszemélyként felvett hitelnek szinte csak hátrányai vannak:
– a futamidő elején a kamatteher még igen magas, ezért a törlesztőrészletek nagy hányada kamatfizetésre megy el, így a tőketartozás csak lassan csökken
– magánszemélyként meg kell fizetnünk az áfát is, aminek a magyarországi 27%-os mértéke Európában a legmagasabb
– ráadásul a hazai kamatszint sem alacsony, így a vásárlók jelentős ellenszélben kénytelenek boldogulni.
A Next Auto a lízinget ajánlja
A lízing az előbbi pontokkal szemben számos előnnyel járhat, például az operatív lízing esetén a lízingdíj tőkerészre eső áfa-tartalma visszaigényelhető. Emellett rugalmasabb futamidőt kínál, választhatunk akár rövidebb, például kétéves kifutást, de akár öt évig is használhatjuk a kiválasztott járművet, anélkül, hogy elköteleznénk magunkat annak megvásárlása mellett.
Nem terheli meg a cég mérlegét az autó vételára. Költségként mindössze a havi lízingdíjakkal és opcionálisan az induló bérleti díjjal kell számolni, így a cég meglévő tőkéje beruházásokra, fejlesztésekre vagy egyéb eszközbeszerzésekre használható − hívja fel a figyelmet a Next Auto. A Magyarországon jelenleg magas kamatszint sem probléma, mivel a fizetett bérleti díjak teljes mértékben elszámolhatók költségként, melynek része a lízingdíj kamatrésze is.
Mit tartalmaz a lízingdíj?
A lízingdíj összetevőit a Next Auto szakértője alapvetően két fő csoportra osztja. Az egyik csoportba tartoznak a pénzügyi konstrukció költségei és az autó vételára, mely ez esetben a tőkeösszeg meghatározása miatt szükséges. Ebbe a csoportba sorolható még a regisztrációs adó és egyéb kisebb illetéktételek, amelyek összege határozza meg a finanszírozási díjat, ami gyakorlatilag egy törlesztőrészletnek felel meg.
A másik fontos tényező a havi lízingdíj mértéke. Ennek a díjnak a nagysága függ attól, hogy milyen módon vesszük igénybe a lízinget, például induló befizetéssel vagy 0%-os kezdéssel. Egy középkategóriás kompakt autóhoz tartozó finanszírozási díj, például 20%-os induló bérleti díjjal, már havi 50 ezer forint környékén állapítható meg, amelyhez az adók és a választott szolgáltatások díja adódik hozzá, ezek összege alkotja a havi lízingdíjat, azaz a havi bérleti díjat.
Az adók és szolgáltatások havidíja látszólag nagy összeget emészthet fel a finanszírozási díjhoz képest, de ezek egy része választható szolgáltatás, másik részük pedig minden autótulajdonosnál felmerül, gyakorlatilag az üzemeltetés költségei.
Ilyen tételek például:
- Autópálya matrica
- Casco és KGFB biztosítás
- Gépjárműadó
- Cégautóadó (típustól függően)
- Gumiabroncsok cseréje (téli-nyári)
- Időszakos szervizek díja
Amint látható, ezeket a költségeket − a gépjárműadón kívül − akkor is meg kell fizetni, ha magánszemélyként saját autót tartunk fenn, a különbség mindössze annyi, hogy lízing konstrukció esetén ezeket a költségeket mind el is tudjuk számolni hiszen a havi bérleti díj részei, és a társasági adóalapot is csökkentik. Érdemes még tudni, hogy az adó mértéke a teljesítménnyel arányosan változik, tisztán elektromos autók esetén pedig nem kell cégautóadót fizetni.
Irányt mutatunk a világban – További friss híreket talál az eMentor.hu főoldalán! Kövesse a technológiai híreket és csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!